همانطور که برای سلامتی باید به رشد جسمی و سلامت بدنی توجه نمود و رسیدگی کرد هم تراز با آن باید به رشد ذهنی و تقویت آن توجه مضاعف کنیم تا پیشرفت و موفقیت انسان محرز شود.


ضرورتی به نام تقویت ذهن

به اعتقاد مشاوران تحصیلی، آموزش و پرورش کشور باید مسائل پرورشی را جدی‌تر از امروز دنبال کند، زیرا دانش‌آموزان ما به مهارت‌های مغزی، تفکر سیستمی و محاسبات سریع و ذهنی ریاضی نیاز دارند. در واقع همان‌طور که افراد برای تقویت بنیه جسمی و توان بدنی خود به باشگاه‌های ورزشی می‌روند باید ذهن خود را نیز تقویت کنند و توانایی‌های آن را پرورش دهند.

وقتی موضوع محاسبات ذهنی مطرح می‌شود، هدف این نیست که در عصر پیشرفته امروز ـ که ماشین حساب حرف اول را در محاسبات می‌زند ـ ما رویکرد بازگشت به عقب داشته باشیم، بلکه موضوع این است که کاری کنیم توانایی ذهنی و بهره‌وری مغزی دانش‌آموزان بالا برود.

هم‌اکنون ما با افراد زیادی رو‌به‌رو هستیم که احساس می‌کنند در تحصیل یا در شغل‌شان پیشرفت نمی‌کنند که به اعتقاد مشاوران تحصیلی، علت این درجا زدن‌ها و حتی عقبگردها نبود خلاقیت است. باید باور کرد همه ما در شغلی که داریم یا در رشته‌ای که درس می‌خوانیم اگر خلاقیت به خرج دهیم، موفق‌تر از امروز خواهیم بود.

مشاوران تحصیلی همواره با کسانی مواجه می‌شوند که در حین انتخاب رشته برای دانشگاه مایلند در بهترین رشته و بهترین دانشگاه قبول شوند، یعنی کسانی که حاضرند برای این موفقیت هزینه‌های زیادی هم بپردازند. اما واقعیت این است که نفرات برتر کنکور لزوما کسانی نیستند که بیشتر از دیگران خرج و بیشتر از افراد دیگر وقت صرف می‌کنند، بلکه آنها کسانی هستند که مهارت‌هایشان بالاتر از کتاب‌‌های درسی است.

به اعتقاد ما، این مهارت‌ها باید عمومی شود و همه دانش‌آموزان بتوانند با مهارت‌هایی فراتر از کتاب‌های درسی وارد مقاطع تحصیلی مختلف شوند، نه این‌که فقط عده‌ای خاص به علت تلاش فردی، چنین توانایی داشته باشند.

در این شرایط است که رقابت‌ها نیز دلچسب‌تر می‌شود. البته این مهارت‌ها باید در تمام طول تحصیل به دانش‌آموزان آموخته شود و یادگیری‌ها آهسته و پیوسته باشد، چون اگر قرار باشد همه این مهارت‌ها فقط در سال آخر مدرسه آن هم برای موفقیت در کنکور یاد داده شود، رسیدن به مهارت‌های مغزی که توأم با تفکر سیستمی باشد، آن‌طور که دلخواه است، به دست نمی‌آید.