مواد غذایی که باعث جوش می‌شوند، راهکارهای درمان آن‌ها

آکنه یکی از مشکلات متداول پوستی است که ۱۰ درصد از مردم جمعیت جهان با آن مواجه هستند. عوامل متعددی در بروز جوش تاثیر دارند. ارتباط مواد غذایی و بروز جوش از موضوعات بحث برانگیز است. در ادامه ۴ غذایی که در بروز آکنه نقش دارند را بررسی می‌کنیم.


فست‌فودها

فست‌فودهایی مانند برگرها، ناگت، هات‌داگ، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه و میلک شیک از جمله غذاهایی هستند که، موجب بروز آکنه می‌شود. مطالعه بر روی پنج هزار نوجوان چینی اینگونه نشان می‌دهد که، غذاهای دارای چربی زیاد ۴۳ درصد امکان بروز جوش را افزایش می‌دهد و خوردن فست‌فود ۱۷ درصد امکان ابتلا به آکنه را تسریع می‌کند. همچنین با مطالعه دیگری که روی ۲ هزار و  ۳۰۰مرد ترکیه‌ای انجام شد، نشان داد که مصرف همبرگر و سوسیس ۲۴ درصد خطر ابتلا  به آکنه را افزایش می‌دهد.


لبنیات

مصرف بیش از اندازه لبنیات می‌تواند باعث بروز آکنه شود. برای مثال شیر به عنوان ماده‌ای برای افزایش انسولین شناخته می‌شود که می‌تواند بر شدت بروز آکنه تاثیر گذار باشد.


غذاهای غنی از امگا۶

غذاهای غنی از چربی امگا ۶ باعث بروز و افزایش آکنه می‌شوند. غذاهایی مانند ذرت و سویا حاوی مقدار زیادی امگا ۶ هستند، گردو و ماهی حاوی مقدار زیادی امگا ۳هستند، که عدم تعادل بین امگا ۶ و امگا ۳ بدن را دچار التهاب کرده و باعث بروز جوش می‌شود. استفاده از چربی‌های امگا ۳ در رژیم غذایی کمک زیادی در درمان آکنه می‌کند.


غذاهای حساسیت‌زا

آکنه گاهی به عنوان یک بیماری التهابی نیز شناخته می‌شود. استفاده از داروهای ضد التهاب و کورتیکو و ضد استروییدها در درمان آکنه تاثیر گذار است.  از دیگر راه‌های کاهش التهاب پوست، شناخت حساسیت‌های غذایی و عدم مصرف آن‌ها است. غذاهای متعددی وجود دارند که سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل می کند، بهترین روش درمان مشاوره با پزشک و انجام تست MRT است که، نشانه‌های حساسیت به هر غذا را معرفی می‌کند و با عدم مصرف آن‌ها می‌توان از بروز آکنه جلوگیری کرد.