این مقاله با اجازه از سایت نیوتکس کپی شده است.

هوش مصنوعی علمی است که سرعت رشدش از سرعت رشد انسان بیشتر است! این علم به دلیل اینکه تاکنون کمتر به شکل ملموس در دسترس مردم قرار گرفته ، کمتر نیز شناخته شده و اکثریت مردم به جز تعاریفی مبهم ، چیز دیگری راجع به آن نمی دانند. در این مقاله به هوش مصنوعی و دستاورد های حیرت آور بشر در این حوزه می پردازیم. با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی دقیقا چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که به اختصار AI نامیده می شود ، در واقع زیر مجموعه ی علوم کامپیوتر محسوب می شود. به طور خلاصه می توانیم بگوییم که در این علم یک هدف بیشتر وجود ندارد : شبیه سازی انسان!

شما به عنوان انسان یک سری توانایی های مشخص دارید ، مثلا قادرید صحبت کنید ، تحلیل و استنتاج کنید ، سوال برایتان پیش بیاید و

 

اگر ما بتوانیم کاری که کنیم که یک کامپیوتر هم به این ویژگی های انسانی دست پیدا کند ، ما در واقع یک هوش مصنوعی ایجاد کرده ایم. انجام این کار شاید به زبان ساده بیاید ، ولی واقعیت این است که برای ساخت یک ماشین هوشمند ، به الگوریتم های فوق العاده پیچیده و میلیون ها خط کد نیاز است.

 

تاریخچه هوش مصنوعی و تست تورینگ

سر آغاز هوش مصنوعی به دانشگاه دارتموث آمریکا و سال ۱۹۵۰ بر می گردد. در آن سال دانشجویی به نام آلن تورینگ روی مبحث جدید و ناشناخته ای به نام هوش مصنوعی کار می کرد که اندکی بعد تر به تحولی عظیم در علم بشری منجر شد.

تورینگ یک مقاله در رابطه با نحوه ی ساخت یک ماشین هوشمند نوشت و در آن روشی را برای تشخیص اینکه یک ماشین هوشمند است یا نه ارائه داد که به تست تورینگ معروف شد.

 

در تست تورینگ روش تشخیص یک ماشین هوشمند به این شکل است :

فرض کنید شما با یک شخص که در پشت یک پرده نشسته است و او را نمی بینید در حال صحبت و پرسش و پاسخ هستید. اگر مکالمه شما پایان بیابد و شما متوجه ربات بودن آن شخص نشوید ، می توان گفت که آن شخص یک ماشین هوشمند است. اما اگر در حین مکالمه شما توانستید تشخیص دهید که شخص رو به روی شما یک انسان نیست ، پس آن ماشین یک ماشین هوشمند نیست.

 

انواع هوش مصنوعی

دانشمندان هوش مصنوعی را با چندین روش مختلف دسته بندی کرده اند ، اما به طور خلاصه هوش مصنوعی به دو دسته ی عمده تقسیم می شود:

 

هوش مصنوعی عمومی

در این نوع از هوش مصنوعی تلاش می شود ماشینی طراحی شود که ویژگی های عمومی انسان را داشته باشد. این نوع از هوش مصنوعی به غیر از یک سری موارد همچون دستیار های صوتی هوشمند ، استفاده ی دیگری برای عموم مردم ندارد و بیشتر نقش بستر توسعه را ایفا می کند.

مثلا دستیار صوتی گوگل (گوگل اسیستنت) یا دستیار صوتی اپل (سیری) ، هوش مصنوعی عمومی محسوب می شوند.

 

هوش مصنوعی استنتاجی

این نوع از هوش مصنوعی را متمرکز هم می توان نامید ، به این معنی که برای کاربرد های خاصی طراحی شده است. مثلا نرم افزار های بسیار پیشرفته ای وجود دارند که کارشان تحلیل وضعیت و حرکت ستارگان و کهکشان هاست. به طور خلاصه این گونه از هوش مصنوعی طراحی شده تا کارهای پیچیده ای که یک انسان طی سالها نمی تواند انجام دهد را به جای او انجام دهد.