مغز انسان

در این قسمت از میهن پاتوق درباره موارد شناخته شده و همچنین موضوعاتی که در مورد مغز خود درک نکرده ایم، صحبت می کنیم.

بیشتر آنچه ما از انسان بودن خود درک نمی کنیم، آن چیزی است که در درون سر ما می گذرد. مغز انسان یک عضو گیج کننده است، مانند سوالاتی که در مورد مرگ و زندگی، آگاهی، خواب و خیلی چیزهای دیگر وجود دارند.


هوشیاری

هنگامی که از خواب بیدار می شوید، ممکن است که طلوع خورشید را ببینید و صدای پرندگان را بشنوید و حتی از نوازش نسیم صبحگاهی به صورت خود، احساس شادمانی کنید. به عبارت دیگر، شما بیدار و هوشیار هستید. این موضوع پیچیده، جامعه علمی را از دوران باستان به ستوه آورده است. به تازگی دانشمندان علوم اعصاب در مورد این موضوع، تحقیق اتی واقعی کرده اند. بزرگترین موضوعات پیچیده در این زمینه، توضیح چگونگی فرآیندها در مغز و افزایش تجارب ذهنی بوده است. دانشمندان تا کنون موفق شده اند که فهرستی از سوالات عالی تهیه کنند.


سرمازیستی

زندگی جاودان یک واقعیت نیست، ولی یک زمینه پیشگام به نام سرمازیستی می تواند به برخی انسان ها دو عدد زندگی اهدا کند. (سرمازیستی؛ دانشی نوبنیاد است که در آن با پایین آوردن دمای بدن انسان یا حیوانات سعی در سالم نگه داشتن بدن برای آینده می‌کنند.

در این روش تمام خون بدن را تخلیه و آن را منجمد می‌کنند. در این روش برگشت به زندگی برای بیمار ممکن نیست و تنها برای آینده و تکنولوژی آینده انجام می‌شود. _ توضیح از مترجم؛ برداشت از ویکیپدیا. دانشنامه آزاد) در یک مرکز سرمازیستی، کالبد را در یک بشکه نیتروژن مایع در دمای منهای ۱۹۵ درجه سانتیگراد نگهداری می کنند. ایده این است؛ کسی که از یک بیماری غیرقابل علاج فوت می کند، می تواند در آینده هنگامی که درمان این بیماری کشف شد، دوباره ذوب و احیاء شود.

وضعیت کالبد و جسم شخص در بشکه نیتروژن مایع،به این صورت است که سر به سمت پایین قرار دارد. اگر بشکه در اثر خرابی نشت کند، مغز در مایع سرد به صورت غوطه ور باقی می ماند. هنوز هیچ یک از اجساد منجمد شده، احیاء نشده اند، زیرا تکنولوژی لازم هنوز وجود ندارد. برای نمونه، اگر بدن در درجه حرارت کاملاً درست ذوب نشود، سلول های بدن فرد می توانند به یخ تبدیل شده و از هم متلاشی گردند.


راز فانی

زندگی جاودان، افسانه ای بیش نیست. چرا انسان پیر می شود؟ انسان با یک جعبه ابزار قوی و پر از مکانیسم هایی برای مبارزه با بیماری ها و جراحات،به دنیا می آید و فکر می کند در مقابل تمام مشکلات سلامتی و بهداشتی مسلح است. ما پیر می شویم و این ابزار مکانیسم تعمیراتی فرسوده می گردد، در واقع، انعطاف پذیری خود را در مقابل آسیب های فیزیکی و فشارها از دست می دهد.

نظریه پیری انسان به دو دسته تقسیم می گردد؛ اول، پیری یک ویژگی انسانی است و می تواند یک بخش از ژنتیک انسان و مفید باشد. دوم، پیری نتیجه حاصل شده از آسیب های سلولی است که در طول عمر فرد رخ می دهد. تعداد انگشت شماری از محققان فکر می کنند که علم، در نهایت می تواند پیری را حداقل به اندازه دو برابر طول عمر به تاخیر اندازد.


طبیعت در برابر تربیت

در نبرد طولانی میان افکار و شخصیت انسان که توسط ژن ها یا محیط کنترل می شوند، دانشمندان در حال ساختن شکلی قانع کننده هستند که بتواند هر دو را در بر داشته باشد. مطالعه ژن ها نشان دهنده این است که بسیاری از صفات انسانی تحت کنترل ناچیزی از توانایی انسان است و هنوز هم در بسیاری از زمینه ها، شدیداً تحت نفوذ و فشار محیط، همسالان و یا چگونگی تربیت خود هستیم.


قلقلک مغزی

خنده یکی از رفتارهای ناشناخته انسانی است. دانشمندان کشف کرده اند که در هنگام خندیدن سه قسمت از مغز انسان فعال می شود؛ قسمت تفکر که کمک به درک شوخی می کند، قسمت جنبش که به ماهیچه ها فرمان حرکت می دهد و قسمت عواطف که موجب بی دقتی و حواس پرتی انسان می گردد. این امر هنوز ناشناخته باقی مانده است که چرا یک نفر به شوخی های احمقانه برادر شما با صدای بلند می خندد و دیگری در حالی که به تماشای فیلم ترسناک مشغول است، آرام با خود می خندد.
آقای جان موریل، یکی از پیشگامان تحقیق درباره طنز در کالج ویلیام و مری، ثابت کرده است که خنده پاسخ بازیگوشی به عدم تناسب هاست، داستان هایی که از انتظارات شناخته شده نافرمانی می کنند. برخی دیگر در زمینه طنز معتقدند که خنده یک روش علامت دادن به دیگری به معنای «سرگرم کننده بودن او» است. به هر حال یک چیز روشن است، خنده باعث می شود که ما احساس بهتری داشته باشیم.

 

خط حافظه
فراموش کردن برخی از تجارب مانند، اولین بوسه، سخت است. یک فرد چگونه می تواند موضوعات خصوصی خود را نگهداری کند. دانشمندان به وسیله تکنیک های تصویربرداری از مغر، در حال پرده برداشتن از مکانیسمی که مسئول ایجاد نگهداری خاطرات است، هستند.

آنها دریافتند که هیپوکامپ، در داخل ماده خاکستری، می تواند در نقش یک جعبه حافظه عمل کند. این منطقه ذخیره سازی بی انصاف نیست و به نظر می رسد که هر دو خاطرات درست و نادرست در این منطقه به طور مشابه ای فعال هستند. برخی از محققین، برای تشخیص خاطره درست، از اشخاص می خواهند که آن خاطره را با جزییات به یاد آورد، چیزی که برای خاطرات غیر واقعی و نادرست بسیار مشکل است.


کنترل ماموریت

هیپوتالاموس مغز، هسته بالایی تقاطع اعصاب بینایی، یا ساعت بیولوژیکی برنامه ریزی ریتم بدن و موثرترین ریتم شبانه روزی چرخه خواب و بیداری است. این ساعت بیولوژیکی در، هضم غذا، تنظیم درجه حرارت بدن، فشارخون و تولید هورمون ها تاثیر دارد. محققان دریافته اند که شدت تابش نور می تواند این ساعت را به جلو یا عقب، از طریق هورمون ملاتونین تنظیم کند. آخرین بحث این است که مکمل های ملاتونین می تواند جلوگیری از تاخیر حالت خواب آلودگی و احساس درد در هنگامی که حالت بی خوابگی یا جت زدگی بوجود می آید، کمک کند. ( جت زدگی اصطلاحی است که برای اختلال خواب هنگام مسافرت میان دو منطقه زمانی رخ می دهد و بدن نمی توانند خودش را با خوابیدن با یک برنامه جدید تطبیق دهد_ توضیح مترجم).


احساس فانتوم

تخمین زده می شود که حدود %۸۰ از احساسات تجربه نقص عضو، ناشی از گرما، خارش و درد از همان عضو قطع شده است. کسانی که این تجربه نقص عضو یا به قول معروف «اندام فانتوم» را دارند، احساس می کنند که عضو از دست رفته، هنوز هم قسمتی از بدنشان است. (درد فانتوم، دردی است که در فقدان یک عضو از بدن درک می شود. فقدان عضو می تواند در نتیجه قطع عضو یا فقدان مادرزادی عضو باشد. برداشت از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد_ توضیح مترجم). یک توضیح این است که منطقه اعصاب اندام قطع شده در تلاش برای ایجاد ارتباط جدید با نخاع و همچنین، ارسال علائم به مغز، به عنوان این که این عضو هنوز هم وجود دارد، است. احتمال دیگر این است که مغز همبستگی شدید به اعمال خود دارد، بدین معنی که بدن به صورت دست نخورده در حال انجام کار و مغز با تمام اعضای بدن در ارتباط است.


کارگاه خواب

مگس و ببر هم انجامش می دهند!! و به نظر می رسد که انسان از آن سیر نمی شود. در مورد خواب صحبت می کنیم، آنچه ما در حدود یک چهارم از عمرمان را در آن بسر می بریم. با این حال، دلایل اساسی گیج کننده بسیاری برای توضیح آن وجود دارد. آنچه که دانشمندان می دانند این است که خواب برای بقای پستانداران ضروری است. بی خوابی بیش از حد می تواند به نوسانات اخلاقی، توهم، و در موارد حاد، مرگ منجر شود. دو وضعیت برای خواب وجود دارد؛ جنبش آرام چشم که در طی آن مغز فعالیت کم سوخت دارد و جنبش سریع چشم، که مغز بسیار فعال است. برخی از دانشمندان فکر می کنند که در وضعیت جنبش آرام چشم، بدن در حالت استراحت و در حال صرفه جویی در مصرف انرژی، شبیه به خواب زمستانی، است. خواب در حالت جنبش سریع چشم می تواند به ساماندهی حافظه کمک کند. با این حال، این ایده به اثبات نرسیده است و رویاها در زمان حالت جنبش سریع چشم، همیشه، با خاطرات ارتباط ندارد.


رویاهای شیرین

اگر از ده نفر بپرسید که رویاها از جه چیزی ساخته شده شده اند، به احتمال زیاد با ده حواب متفاوت روبرو می شوید. به همین دلیل هم دانشمندان هنوز سرگزم کشف این راز هستند. یک احتمال این است که رویاها، تمرین مغز برای تحریک سیناپس های بین سلول ها است. (همایه یا سیناپس یک ساختار زیستی در پایانه آکسون‌ها است که از راه آن یک سلول عصبی پیام خود را به دندریت یک نورون دیگر یا یاخته ماهیچه‌ای یا یک غده می‌فرستد. برداشت از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد_مترجم). یک نظریه دیگر این است که رویاهای انسان درباره وظایف و عواطفی است که در طی بیداری روز، آنها را انجام نداده است و این فرآیند کمک به استحکام افکار و خاطرات می کند. به طور کلی، دانشمندان در مورد اینکه رویاها در طی عمیق ترین خواب انسان و در حالت جنبش سریع چشم صورت می پذیرد، توافق دارند.