قبل از اینکه با رسیدگی نکردن کار به تعمیر کولر گازی بکشید می توانید با این اقدامات پیشگیرانه خودتان کولر را سرویس کنید و عمر سلامت آن را بالا ببرید.

تعویض فیلتر هوای کولر گازی

پیش از روشن کردن سیستم تهویه فیلتر هوا را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. فیلتر هوا هم هوای داخل خانه را تمیزتر و تازه تر کرده و هم به عملکرد و جریان هوای سیستم کمک می کند. برای این کار می توانید از یکی از تعمیرکاران کولر گازی بازار خدمات سنجاق قیمت سرویس و تعمیر کولر گازی بگیرید.

تمیزکردن کندانسور کولر گازی

یکی از مراحل سرویس و تعمیر کولر گازی نظافت کندانسور کولر است. از آنجایی که کندانسور بیرون است با گذشت زمان به گرد و خاک آلوده می شود و در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود. به همین دلیل بهتر است پیش از روشن کردن در فصل تابستان تمیز شود. پس از خاموش کردن یونیت، فن را برداشته و با گردگیر ذرات و گرد و غبار آن را تمیز کنید. همچنین می توانید تار عنکبوت یا هرچیزی را که در عملکرد کندانسور اختلال ایجاد می کند را تمیز کنید.

سپس سیم پیچ کندانسور را که در پشت بوده، تمیز نمایید. پس از تمیز کردن آن با برس، با یک شوینده آن را تمیز نمایید. بگذارید شوینده 5 تا 10 دقیقه روی سیم پیچ بماند و سپس آن را با شیلنگ آبکشی کنید. اگر هر کدام از سیم ها خم شده اند، می توانید با انبر آن را صاف کنید.

نظافت و سرویس سیم پیچ کولر گازی

سیم پیچ تبخیر کننده هم مانند قسمتی از سیستم تهویه که دما برای تولید هوای سرد جذب می شود، باید به طور مرتب تمیز شود تا عملکرد خود را حفظ کند. برای دسترسی به سیم پیچ تبخیر کننده درب یونیت مکنده (شاید نیاز باشد چند پیچ و مهره را بردارید) را باز کنید. پس از گردگیری سیم پیچ با برس دندانه نرم، آن را با شوینده اسپری نمایید. در اینجا نیاز نیست سیم پیچ را آبکشی کنید، پس از گذاشتن فوم روی آن قطرات شوینده روی سینی زیر میریزد.

تمیزکردن لوله تخلیه کمپرسور

با کار کردن سیستم رطوبت و آب در لوله کندانسور جریان می یابد تا به بیرون خانه برود. با گذشت زمان، این لوله به دلیل این مواد گرفته می شود، بنابراین باید به طور مرتب لوله را تمیز کرد. سر لوله را یافته (لوله PVC که از خانه خارج می شود) و با یک جاروبرقی خیس/خشک مواد جمع شده در آن را خارج کنید. روش های دیگر عبارتند از فرو کردن یک سیم بلند در لوله و شستشوی آن با محلول آب و سفیدکننده.

گرچه تمام این روش ها را می توانید جداگانه انجام دهید اما اگر از پس آن بر نمی آیید می توانید از یک متخصص تاسیسات که سرویس کولر گازی ارائه می کند، کمک بگیرید تا این کار را انجام دهد.

 

راه حل ساده برای تعمیر کولر گازی


چطور بوی بد کولر گازی را از بین ببریم؟

اگر کولر گازی بوی بد می دهد باید منبع ان را پیدا کنید. این بوی بد در دستگاه تهویه معمولا از تجمع مایعات در کندانسور کولر گازی سیم پیچ، گرفتگی لوله و یا چکه کردن در سیستم ایجاد می شود. حتی ممکن است جانداران موذی در آن جمع شده، از بین بروند و بوی بد ایجاد شود. پیش از تمیز کردن باید تمام موارد را خوب بررسی کنید. اگر کولر گازی در پنجره نصب شده نظافت آن آسان تر خواهد بود.

بررسی بدنه کولر گازی

براساس مدل دستگاه کاور یا بدنه آن را باز کنید. با استفاده از چراغ قوه قطعات داخلی را بررسی کنید تا ببینید بوی بد از چه ناشی شده است. وجود هرگونه موجودات مرده (موش، مار، حشرات موذی)، کپک و جلبک را بررسی کنید. اگر کولر گازی روی پنجره نصب شده بنه را جدا کرده و روی زمین یا درگاه قرار دهید. جدا کردن دستگاه روی پنجره سخت تر است زیرا پیچ و مهره های بیشتری دارد. محل قرار گیری پیچ و مهره ها را مشخص کنید تا بعدا به راحتی آن را نصب نمایید.

بدنه کولر گازی را تمیز کنید

درحالی که دستکش به دست کرده اید حشرات موذی یا کپک ها را تمیز کنید. پس از این که این ذرات را برداشتید با شوینده و اسپری بدنه را تمیز کنید. بگذارید ماده شوینده حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دستگاه بماند. در این صورت جرم و ذرات آلوده کننده جدا خواهند شد. بدنه را بشویید تا وقتی که آب خارج شده از ان تمیز باشد. در صورت نیاز این فرایند را تکرار کنید.

لوله زهکشی را بشویید

لوله زهکشی کولر گازی را پیدا کرده و خارج کنید. لوله را با سفید کننده و آب داغ و یا سرکه سفید غلیظ (اگر نمی خواهید از سفیدکننده استفاده کنید) بشویید تا هرگونه کپک و گرفتگی از بین برود. بگذارید لوله خشک شود. درحالی که لوله را خارج کرده اید یک شیرفلکه سه راهی قرار دهید تا در آینده مجبور نباشید لوله را خارج کنید. اگر بدنه در پنجره قرار دارد به لوله نیاز ندارید اما می توانید زهکش یا لوله آن را ببینید. اطمینان حاصل کنید زهکش و لوله آن تمیز باشند. در صورت نیاز از یک مسواک کهنه استفاده کنید.