داروی ماینوکسیدیل موضعی چیست ؟

ماینوکسیدیل موضعی برای رشد مجدد مو روی پوست سر استفاده می شود . ماینوکسیدیل موضعی باعث رشد مجدد و دائمی موی سر نمی شود . حتماً باید استفاده از این محصول را تا جایی که می خواهید موها روی سر شما رشد کنند ، ادامه دهید . ماینوکسیدیل موضعی ممکن است که برای اهدافی به غیر از رشد مجدد موها استفاده شوند.

نکته مهم : اگر از ماینوکسیدیل استفاده کردید و پوست سر شما دچار قرمزی ، و ورم حساسیت و یا عفونت شد، دیگر از آن استفاده نکنید.
قبل از مصرف دارو

ماینوکسیدیل می تواند از پوست شما وارد بدنتان شده و جذب آن شود. در نتیجه گاهی اوقات یک داروی خطرناک محسوب می شود . برچسب روی این دارو را با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که ماینوکسیدیل موضعی دقیقاً برای درمان ریزش مو می باشد. فقط از ماینوکسیدیل موضعی استفاده کنید که فرمولاسیون آن مخصوص جنسیت شما باشد . خانم ها نباید از ماینوکسیدیل مخصوص آقایان استفاده کنند بالعکس.
افراد با شرایط زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند:

اگر دارای وضعیت های عنوان شده در این بخش از سلامت نمناک می باشید، در مورد امنیت استفاده از ماینوکسیدیل حتما از پزشک متخصص یا پزشک داروخانه سوال کنید :

بیماری قلبی :

افراد مبتلا به مشکلات و بیماری های قلبی پیش از مصرف هر نوع داروی جدید به عنوان مثال ماینوکسیدیل حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

بارداری :

این که ماینوکسیدیل می تواند به نوزاد متولد نشده در شکم مادر آسیب بزند یا نه ، هنوز به طور قطعی ثابت نشده است . پس اگر باردار هستید ، هرگز بدون اجازه پزشک از این دارو استفاده نکنید.

شیردهی :

هنوز هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که ماینوکسیدیل می تواند از شیر مادر عبور کند و به بدن نوزاد شما رسیده و به آن آسیب بزند اما در هر حال در صورت شیردهی ، هرگز نباید بدون اجازه پزشک از این دارو استفاده کنید.

این دارو برای مصرف افراد زیر 18 سال بدون اجازه پزشک نیز توصیه نمی شود.

داروی ماینوکسیدیل
چگونه باید از ماینوکسیدیل موضعی استفاده کنیم ؟

    دقیقاً باید طبق دستورات موجود روی برچسب این دارو و همچنین تجویز پزشک عمل کنید.
    هرگز میزانی که پزشک یا روی دارو نوشته شده را کم و زیاد نکنید . استفاده بیشتر از این میزان نمی تواند رشد موی شما را سرعت ببخشد ؛ بلکه عوارض جانبی به همراه خواهد داشت.
    این دارو دستورالعمل های مختلف برای افزایش امنیت و تاثیرگذاری دارد . پس بهتر است دقیقا طبق آن عمل کنید و سوالات خود را از پزشک داروخانه و متخصص پوست خود بپرسید.
    موها و پوست سر خود را قبل از استفاده از ماینوکسیدیل موضعی کاملا خشک کنید.
    مقداری که روی پوست سرتان می زنید ، باید همان مقداری باشد که پزشک دستور داده است.
    ماینوکسیدیل موضعی معمولاً دو بار در روز، آن هم در صبح و هم در شب استفاده می شود.
    دستان خود را بعد از استفاده از این دارو بشویید.
    ماینوکسیدیل موضعی را فقط روی پوست سرتان استفاده کنید ، اجازه ندارید که آن را به نقاط دیگر بدنتان بزنید.
    داروی ماینوکسیدیل را در دمای اتاق ، دور از رطوبت و گرما نگه دارید . نباید آن را در گرمای بالا قرار دهید . به طور مثال ؛ اگر هوای داخل خانه بیش از حد گرم است ، آن را در جای خنک تر قرار دهید و داخل ماشین نگذارید زیرا اگر جای این دارو بیش از حد گرم باشد ، احتمال انفجار آن وجود دارد.
    باز ماندن در دارو ممکن است باعث اشتعال آن شود.

**ممکن است که رشد مجدد موها 4 ماه یا بیشتر طول بکشد . موهای جدیدی که رشد می کنند ، کاملا لطیف بدون رنگ هستند. همچنان که کمی در این درمان جلو بروید ، موی سر شما کم کم به رنگ موی طبیعی خودتان و ضخامت موهای کنونی تان در می آید.

اگر بعد از چهار ماه استفاده مداوم از این روش ، هیچ رشد مجددی در موی سر خود ندیدید، حتما به پزشک خود اطلاع رسانی کنید.

اگر استفاده از یک وعده این دارو را فراموش کردیم ، چه کنیم ؟

در سریع ترین زمان ممکن که یادتان آمد مصرف آن را فراموش کرده اید ، از آن استفاده کنید . اگر استفاده وعده بعدی نزدیک تر بود ، بهتر است از مصرف وعده قبلی صرف نظر کنید.

در صورت اوردوز کردن چه کار کنیم ؟

احتمال اوردوز بر اثر استفاده از داروی ماینوکسیدیل موضعی نیز وجود دارد اما خیلی خطرناک نیست . اما در هر صورت می توانید برای امنیت بیشتر با اورژانس تماس بگیرید.

هنگام استفاده از ماینوکسیدیل موضعی باید از انجام چه کارهایی دوری کرد ؟

ماینوکسیدیل را هرگز به چشم ها ، بینی و دهان خود نزنید. اگر این اتفاق افتاد ، حتماً این نواحی را با آب بشویید . از محصولات دیگر برای پوست خود همراه با ماینوکسیدیل موضعی استفاده نکنید؛ مگر اینکه پزشک این دستور را داده باشد.

 

کاربرد داروی ماینوکسیدیل
برخی از عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی

اگر هرگونه واکنش آلرژیک را در خودتان مشاهده کردید ، حتماً با اورژانس تماس بگیرید . همانگونه که در بخش سلامت نمناک گفته ایم واکنش ها می تواند شامل کهیر، تنگی نفس ، ورم صورت ، لب ، زبان یا گلو باشد.

البته احتمال ایجاد عوارض جانبی جدی بسیار کم است ، زیرا این دارو برای پوست شما استفاده می شود. عوارض جانبی جدی در صورتی به وجود می آید که این دارو جذب بدن شده و وارد جریان خون گردد.
در صورت مشاهده علائم زیر حتما با پزشک تماس بگیرید :

    خارش شدید پوست سر
    رشد موهای زائد صورت
    درد قفسه سینه
    ضربان قلب بالا
    ورم دست و پا
    افزایش وزن سریع
    احساس سبک شدن سر مانند حالت غش کردن یا بیهوشی
    سر درد
    سرگیجه
    احساس گیجی
    گر گرفتگی
    گرمی
    قرمزی
    سوزن سوزن شدن پوست بدن
    خارش و قرمزی پوست
    آکنه در محل اعمال ماینوکسیدیل
    سوزش پوست سر
    رشد موهای زائد صورت
    افزایش ریزش مو
    تاری دید
    تغییرات در میزان بینایی
    از حال رفتن
    گزگز دست و پا
    ورم ساق پا

رشد مجدد مو با ماینوکسیدیل

و یکی از عوارض جانبی رایج ماینوکسیدیل موضعی تغییر رنگ یا بافت موی شما می باشد.

معمولاً رشد موها بعد از حدود دو ماه خودشان را نشان می دهند ؛ البته در صورتی که بیش از 2 بار در روز از این دارو استفاده کرده باشید . اگر رشد مجدد موها اتفاق افتاده باشد ، می توانید برای ادامه این رشد موها دوباره از این دارو استفاده کنید.

اگر استفاده از این دارو را متوقف کنید، بعد از 3 یا 4 ماه دوباره با کاهش رشد موها مواجه می شوید.

اگر بعد از یکسال استفاده از این دارو هیچ تغییری و رشد مجدد مویی ندیدید ، استفاده از آن را قطع کنید.
استفاده از چه داروهایی با ماینوکسیدیل موضعی تداخل دارند ؟

از آن جایی که این دارو موضعی است ، پس تزریق و یا خوردن داروهای دیگر ، احتمالا تداخلی با این دارو نداشته باشد اما بسیاری از داروها هستند که با یکدیگر تداخل ایجاد می کنند ؛ بدون این که توقع این اتفاق را داشته باشید.

اگر هر گونه دارویی مصرف می کنید یا قبلا می کردید ، اعم از داروهای مسکن ، ویتامین ها و داروهای گیاهی ، حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

سایر اطلاعات اضافه تر

    حتماً باید این دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
    هیچ گاه آن را برای فرد دیگر تجویز نکنید ؛ حتی اگر این دارو برای شما تاثیر گذاری خوبی داشت . زیرا بدن همه افراد با یکدیگر فرق دارند.
    برای اینکه مطمئن شوید اطلاعات روی برچسب یا نسخه پزشک را متوجه شده اید ، می توانید دوباره به پزشک مراجعه کنید . پس هرگز ریسک نکنید و سرخود چنین کری انجام ندهید.