درباره ی سنگ تورمالین

هیچ کانی ای در طبیعت به این اندازه در رنگ های مختلف دیده نشده است. به انگیزه ها مختلف از جمله ساختاره شیمایی پیچیده آن، تورمالین را به طور مصنوعی نمی طاقت تولید کرد.مشخصات اپتیکی تورمالین و میزان نسبتا بالای شکست روشنایی و پدیده چند رنگی قوی این کانی، خاصیت احسان برای تشخیص این کانی است.

این سنگ در آفریقای جنوبی، شرق آفریقا، برزیل و بسیاری نقاط سایر یافت می شود.تورمالین بر اثر گرما دادن و سپس سرد کردن و یا مالش دادن دارای الکتریسیته ساکن می شود و می تواند قطعه های ریز کاغذ را به خویش جذب کند.اکثر تورمالین ها از بعید نگ یا اغلب ساخته شده اند، در تورمالین ها بلورهایی منفرد با پانزده رنگ یا سایه رنگ گوناگون دیده می شوند.سنگ تورمالین در رنگهای قهوه ای ، بنفش ، سبز ، صورتی ، یا در محدوده دو رنگ صورتی و سبز و در اغلب موارد به رنگ سیاه دیده می شود.

تاریخچه سنگ تورمالین

وجه تسمیه اسم آن از کلمه سیلانی tourmali که معرف زیرکن های رنگی می باشد گرفته شده است که در جزیره ای واقع در سریلانکا (سیلان) در اروپا بوده است.موقعیت مکانی تورمالین در پگماتیتها و سنگهای گوشه ها-کناره ها آن و در سنگهای آذرین و دگرگونی یافت می‌شود.اسم های همچم Aphrizite ، Aphrysite ، Aphryzite ، Ash Drawer ، Blue Schorl ، Ceylonese Peridot ، Chameleonite ، Iochroite ، Taltalite ، Tourmaline Group ، Tourmalinite ، Turmaline ، Xeuxite ، Zeuxite این کانی در سال ۱۷۰۳ از هندوستان به اروپا برده شد.

خواص درمانی و متافیزیکی سنگ تورمالین

تورمالین سنگ ماه تولد اردیبهشت ، شهریور ، مهر ، آبان ، بهمن ، اسفند است. این سنگ نقاط عکس العمل در پیوستگی با استخوان دنبالچه را تحریک میکند. همچنین عدم تعادل مربوط به این چاکرا همانند التهابات مفصلی، فقدان موقعیت ، نگرانی ها ، بیماریهای قلبی و ناراحتی های غدد فوق کلیه را آرامش میدهد. تورمالین سیاه عضلات و سیستم لنفاوی و نیز سیستم عصبی را به کل توان میبخشد . بعلاوه گردش خون را فعال و قلب را تقویت میکند. شما میتوانید با چوبهای ریز تورمالین هرنوع انسداد و عوامل ناشی از آنرا از بین ببرید. وانگهی این سنگ برای شفا مشکلات روحی روانی حاد مورد کاربرد قرار میگیرد و حس بویای را تقویت میکند.

تورمالین ما را در برابر قوای منفی ، دنیوی و …. پشتیبانی میکند و بهمین انگیزه بایستی آنرا همیشه با خویش داشته باشیم. وانگهی میتواند در برابر حسادتها و رشک ورزیدن هائی که ما را احاطه کرده است در امان نگهدارد. تورمالین سیاه یکتا از سنگهای حامی و بسیار قدرتمندی است که آنرا میشناسیم. با وجود این میبایست دائم با ملاحظه و حس مسوولیت با آن رفتار کنید. این سنگ تحت صورتهای فلکی عقرب و قوچ پیمان دارد.تورمالین مختص چاکرای یک یا ریشه است.

تورمالین سبز در بهبود مشکلات قلبی و بیماری‌های خونی، استعمال دارد. تورمالین سبز ترازمند کننده عواطف است و به فراموش کردن آسیب های ماضی و شروعی دوباره کمک می‌کند، اعصاب خسته را می آساید و آن را تقویت می‌کند. وانگهی این سنگ افسردگی را از بین می‌برد و سبب رفع بی‌خوابی و تقویت و تمرکز اعصاب و کم شدن استرس و خوف در وجود آدمی می‌شود.

تورمالین صورتی یا روبلیت در رنگ‌های قرمز طایفه الی صورتی یافت می‌شود. این سنگ با چاکرای قلب پیوستگی دارد و برای تقویت قلب و فعال کردن سیستم ایمنی تن مفید است.وجود یک تکه از این سنگ در پیرامون منزل سبب نزدیک‌تر شدن پیوستگی اعضای خانواده با یکدیگر می‌شود، افکار و قوای منفی در بستگی با حیات مشترک را از بین می‌برد و شور، شادی و اشتیاق به حیات را در هر یک از کسان بر می انگیزاند. این سنگ به علت تعادل بخشیدن به مرکز قلب و آرامش عمیقی که در شخص برپایی می‌کند، برای بیماران روحی مفید است.

تورمالین آبی توان سردکنندگی دارد و برای درمان التهاب و سوختگی مفید است.، به اخص قراردادن یا آن بر روی چاکرای گلو، سبب تقویت ریه‌ها و حنجره و تنظیم غدد هورمونی به اخص غده تیروئید و غده تیموس می‌گردد.

تورمالین سیاه برای تقویت قلب، مفتوح شدن گرفتگی عروق، فعال کردن دستگاه گردش خون و تنظیم سیستم خون سازی بدن، بسیار سودمند است. تورمالین سیاه از سنگ‌های پشتیبان نیرومند در برابر انرژی‌های منفی سایرین به شمار می‌رود و چشم زخم را دفع می‌کند. همچنین انرژی‌های بد ساطع شده از وسایل الکتریکی و تشعشات مضر را نیز برمی‌گرداند.


اطلاعات کانی شناسی سنگ تورمالین

تورمالین به انگلیسی: (Tourmaline) با فرمول شیمیایی NaFe2+ 3 (AlFe3+)6 [(OH)4-(BO3)3-Si6O18] از مجموعه کانی هاست و انتهای بلورها در نشان حرارت شارژ الکتریسیته می‌دهد. حائز لومینسانس زرد، سبزدارد. خواص الکتریکی دارد. در اسیدها نامحلول است. کانیهای مانند آن آمفیبول، آکتینوت، ریه بکیت، بریل و آندالوزیت به اروپا بوده‌است مشتق شده است در اسیدها نامحلول است. ترکیب شیمیایی زیاد متغیر با انکلوزیون‌های مهمFe?+, Mn , Ca و گاه حتی Cr , Ti , V , Li و غیره سریع (روبلیت) – آبی تا سبزآبی (ایندیگولیت) – سبز (وردلیت) – بی‌رنگ (رنگ نشانه خط:سفید برای اولین بار در ایتالیا کشف شد و از نظر شکل بلور: خورشید تورمالین – منشوری – آسیکولار، رنگ: سیاه (شورل) – قهوه‌ای لغایت قهوه‌ای سبز و قهوه‌ای سیاه (دراویت، اوویت) – صورتی تا قرمز، شفافیت: غیر شفاف – نصف شفاف، شکستگی: صدفی – نامنظم، جلا: شیشه‌ای، رخ: ناکامل – مطابق با سطح، سیستم تبلور: رمبوئدریک و در رده‌بندی سیلیکات است و منشأ برپایی آن ماگمائی – پگماتیتی – تحول – رگه‌های تیپ آلپی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن آمفیبول-آکتینوت-ریه بکیت-بریل -آندالوزیت- ارتوز- آپاتیت- کوارتز- بریل- توپاز است استعمال آن: در الکتروتکنیک – انواع رنگی آن به عنوان سنگ‌های قیمتی مصرف می‌شود. ، از عقیده ژیزمان بلوری – آگرگات متراکم – شعاعی – رشته‌ای فراوان است و بیشتر در یافت شده درگرانیت‌ها، دیوریت‌ها، سینیت‌ها، و گرانولیت‌ها است و اغلب در سنگهای تحول مجاورتی، ناحیه‌ای و سنگهای رسوبی یافت می‌شود.

معادن سنگ تورمالین در جهان

سنگ تورمالین در آفریقای جنوبی، شرق آفریقا، برزیل و بسیاری نقاط سایر یافت می شود.این سنگ برای اولین بار در سال ۱۷۰۳ از هندوستان به اروپا حمل شد.

طریقه نگهداری و شارژ سنگ تورمالین

انواع بسیاری از سنگ تورمالین در رنگ های گوناگون در بازار فروش یافت می شوند. توصیه می کنیم برای تمیز کردن، آن را در آب روان قرار دهید. این عمل را بهتر است یک بار در هفته اتمام دهید و برای شارژ، آن را به مدت طولانی در نور خورشید قرار ندهید زیرا باعث شکنندگی ساختار مولکولی آن میشود زیرا این کانی به حرارت واکنش شدید می دهد.